Om meg

Bildet mitt
I september 09 begynte Egil å jobbe for Schalke 04 i Tyskland og lille Emil August og jeg ble med. I november 2010 kom lille Ola Amandus til verden og jeg blogger litt om livet i vårt nye "hjemland" og ikke minst om våre to solstråler som vokser og utvikler seg hver dag. Jeg håper med dette at at familie og venner kan følge med til tross for avstanden:-) Torill

onsdag 9. mars 2011

Paris- je t'aime!

Jeg blir ofte spurt om anbefalinger til shopping/ restauranter osv i Paris så nå har jeg ristet løs ammetåken og begynt å mimre litt:-)

Shopping:
Mitt favorittstrøk er uten tvil St. Germain de Près. Her finner du både herre/dame-klær, individuelle småbutikker og de fleste kjedene ( kjedene er på Rue de Rennes). Her finner du også Bon Marché som er et lekkert kjøpesenter med klær, vesker, smykker, sminke og til og med mat. Love it!

Min favorittbutikk er Tara Jarmon; lekre feminine kjoler som en aldri får nok av.

På Rive Droite ligger Galeries Lafayette og Le Printemps. Her har det kommet mange butikker rundt sentrene de siste årene, så du finner absolutt det du trenger her, men stemningen av Paris får du mer av i St. Germain.

Le Marais er åpent på søndager! Hurra! Mange fine butikker og restauranter i fleng!

Har du tid så ligger det en super outlet rett ved DisneyLand( du kan ta toget ut). De har alt fra Paul Smith til Moncler.

http://www.lavalleevillage.com/en/brand-directory/women

Restauranter:

Her kommer det an på hva du foretrekker. Noen synes liker ikke "turistfellene", men det er helt klart en opplevelse å gå innom noen av dem! Ta for eksempel Moulin Rouge- du går helt klart IKKE dit for maten sin del, men for opplevelsen. Og det ER fantastisk! Du kan jo også gå dit og bare drikke champagne og se på show- du får det like glamorøst da! Det er verdt turen!

Le Procope er et kjent og kjært brasserie som du ikke kommer utenom. Her får du fantastiske skalldyrtallerkener og kjøkkenet er åpent til 24 slik at du rekker en god og lang apéro først:-)
http://www.procope.com/

Jeg er jo en fan av brasserier som er typisk Parisiske så jeg anbefaler- du velger det du måtte ønske!

Le train bleu- ligger i Garde de Lyon og har en vakker dekor!
http://www.le-train-bleu.com/fr/index.php

Les frères Costes har flere restauranter/ hoteller rundt om i Paris ( dere har sikkert hørt om musikken) og jeg er en stor fan! Menyen er stort sett den samme på de fleste Costes restaurantene og jeg pleier alltid å ta Kamskjell ( coquilles St. Jacques)- namnam!
Favoritten av alle favoritter er det første hotellet deres Hotel Costes- barokk deco og høy glamfaktor. Om sommeren er der en patio slik at du kan sitte ute under lekre hvite parasoller. Det var her Egil og jeg feiret at han akkurat hadde fridd ( sukk!!) så ikke rart at jeg eeelsker stedet!

Ellers har jeg vært veldig mye på Le Murat og l'Avenue. De er like bra til lunsj som til middag!

http://www.hotelcostes.com/index.php?page=restaurants

Blir du lei av fransk meny og brasserier og har lyst på nyydelig pasta og herlig stemning ( + at det ligger litt utenfor allfarvei) anbefaler jeg på det sterkeste Salé & Pepé i 18. arrondissement. Litt mer casual enn de ovennevnte- ingen hjemmeside:
Sale E Pepe

30 Rue Ramey, 75018 Paris
            +33 1 46 06 08 01    

Kong er også en ganske kul restaurant/ bar der du virkelig kan ta deg en helaften. Det var her Carrie var på lunsj med eks konen til Russeren da hun var i Paris;-)

http://www.kong.fr/

Mitt perfekte lunsjsted er café Lateral som ligger rett ved triumfbuen- så her kan dere slå to fluer i et smekk! Triumfbuen er forresten vel så bra som Eiffeltårnet og der er mye mindre kø.

På café Lateral har de nyyydelige salater!
http://www.cafelateral.com/

Le bistrot d'à côté står også høyt på min liste og den er litt mindre og intim enn mange av dem jeg har nevnt overfor. Nydelig fransk mat og herlig intim stemning

http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g187147-d718818-Reviews-Le_Bistrot_d_a_Cote_Flaubert-Paris_Ile_de_France.html


Voilà noen av mine stamsteder/ tips. Jeg har nok glemt mye i farta og jeg tar forbehold om at ting kanskje har endret seg siden jeg var der sist. Spør meg gjerne om mer og kom gjerne med tilbakemeldingerom mine anbefalinger samt dine egne anbefalinger!

Ellers så er det bare å rusle rundt, dette ned på en fortauscafé og puste inn stemningen. Ta gjerne frokosten ute- tidlig- det er så herlig å se les Parisiens haste forbi på vei til jobb i sine lekre dresser og høyhelte sko. Mens du bare kan sette deg og samle opp minner og inntrykk til neste gang du skal tilbake.... for en reiser alltid tilbake til Paris....

Bisous Torill


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen